(Door op de afbeeldingen te klikken kunt u deze vergroten, ga terug naar het bericht door op de ‘terug’ knop links boven in uw scherm te klikken)

Cabo Turbo heeft een vernieuwd en aanvullend programma HX82 Turbochargers opgezet, met name zeer geschikt voor de 4,5 Ton Supersport en andere (Super) Farmstock klasses, plus Truckpulling, waar ook diverse technische verbeteringen, zoals verder vermeld, nu in de praktijk zijn gerealiseerd!

Het nieuwe programma bestaat voorlopig uit 2 verschillende varianten totaal vernieuwde compressors, waar de klant zelf de keuze kan maken, betreffende de configuratie van met name de compressor uitvoering

De uitwendige maatvoering qua passing en aansluitingen van deze twee complete turbocharger varianten is aan elkaar gelijk en worden als volgt omschreven

De 2 verschillende door CSP (Cabo Special Products) nieuw ontwikkelde BILLET Compressorwielen hebben de volgende maatvoeringen

• 95,00 mm inlaat (inducer) diameter (zoals nu gefabriceerd en getoond)

• 97,50 mm inlaat (inducer) diameter (voorbereid voor mogelijke fabricage)

• 152,00 mm bodem (exducer) diameter

Op de foto ziet u links het nieuwe ontwerp BILLET 95/152 mm compressor wiel (inlaat 95 mm – bodem 152 mm), welke tevens reeds is voorzien van de laatste modificatie ‘superback’, dus een verlenging van de schacht aan de achterzijde van het wiel

Rechts op de foto ziet u de standaard gegoten versie van de 95/152 wiel

De neusdiameter (kern) van het wiel is verkleind van 35 mm bij de gegoten versie tot 27 mm bij de nieuw ontworpen BILLET versie. Het resultaat is een vergroting van het aanzuig oppervlak met 8 mm, binnen dezelfde inlaat diameter van 95 mm

Het resultaat van deze modificatie is een vergroting van het totale aanzuigoppervlak met 13 %, resulterend in een indentieke verhoging van de aanzuigcapaciteit en ook luchtopbrengst van de compressor

De kern van het wiel is ook tussen de vanen identiek afgeslankt, met als resultaat dat het gewicht van het nieuwe BILLET wiel nu 660 gram is, ten opzichte van 770 gram voor de standaard gegoten versie, een gewichtsreductie van 17 %

Het nieuwe wiel zal daardoor niet alleen gemakkelijker opspoelen, maar ook minder vermogen eisen van de turbine, om het wiel aan te drijven

(Het 97,50 mm inlaat diameter compressorwiel is voorbereid, tekening en CNC programma zijn reeds gerealiseerd, deze zal echter alleen daadwerkelijk worden gefabriceerd bij voldoende belangstelling voor deze versie, zeker ook gezien het feit dat de vernieuwde afgeslankte versie van het 95,0 mm compressorwiel reeds een grotere luchtcapaciteit levert als het oude 97,50 mm ‘cast – gegoten’ compressorwiel)


Op de foto links ziet u het standaard gegoten wiel met compressorhuis.

De foto rechts toont hetzelfde compressorhuis met het nieuwe BILLET wiel.

De legering is topkwaliteit ALU 2618T61, gesmeed en koud gehard, 5-assig CNC gefabriceerd met de meest moderne en geavanceerde machines

Voor de turbinezijde is gekozen voor het beproefde en veelal gewenste speciaal voor CSP gefabriceerde turbinehuis met

• Doorlaat 28 cm²

• Met tussenschot (twin entry)

• Turbine inlaat is de bekende vlindervorm (voet)

Het turbinewiel is de zogenaamde G-trim uitvoering (het ook nog veelvuldig in huidige Pro Stock turbochargers toegepaste model) met

• uitlaat (exducer) diameter van 111,7 mm

• bodem (inducer) diameter van 129,0 mm

• 11 vanen

• 10 graden teruggeslepen (cutback)

• legering is Inconel 713C

Beide units zijn standaard voorzien van

• laatste technische modificatie met verlengde (2.8 mm) superback van de compressorwielen, zie voor nadere informatie ook de eerdere 2 berichten ‘Modificatie alle HX80/82 compressorwielen’

• aangepaste olieslinger en diffuser schild voor de verlengde superback

• gietijzeren hitteschild turbine, vervanging van de geforceerde stalen versie

geheel nieuw door CSP (Cabo Special Products) ontwikkeld type aangepaste ‘non-slip borgmoer’ met onbreekbare/onvervormbare verenstalen verbindings pennen (dowel pins) voor een degelijke fixatie van het wiel aan de borgmoer, maar zonder de (in het nieuwe CSP ontwerp nu onnodige) veelal gebruikte inbus boutjes voor fixatie van de moer aan de as, dus geen schade meer aan het draadeinde van de as, geen laspunten meer op de rotoras, maar wel met een 100 % fixatie, met gebruikmaking en handhaving van de standaard door de fabrikant aangegeven maximale aanhaalmomenten (40,7 Nm), waardoor onnodige extra aanhaal spanningen taboe zijn en de nadelige invloed hiervan, stress spanningen in het compressor gedeelte van de rotor en met name de nadelige invloed hiervan op zowel ongewenste extra vibraties bij hoge rotor toerentallen, als de dikte van de oliefilm aan beide zijden van het axiaallager, worden voorkomen

De eerste voorraad componenten is reeds aangelegd, of in bestelling bij de leverancier(s)

Wij verwachten, dat na levering hiervan, het programma eind 2012 begin 2013 zal zijn gecompleteerd

Het verdient bij interesse aanbeveling rekening te houden met een gemiddelde levertijd van ‘uit voorraad’ tot ongeveer 3 maanden, afhankelijk van de afname

Voor prijsinformatie en exacte levertijden verzoeken wij u per e-mail of telefonisch contact op te nemen

Uiteraard zijn tevens ook de standaard HX80 en HX82 modellen met gegoten compressor wielen in de vele en diverse maatvoeringen en configuraties leverbaar

Translate »