Turbinehuizen met gescheiden inlaat
Het kiezen van een turbinehuis met de juiste oppervlakte doorlaat opening (cm2) is van groot belang om uit de turbo het maximale rendement te halen.
Enkele technische mogelijkheden, welke de Cabo Turbo HX serie biedt, zijn een extra pluspunt om een zorgvuldig gekozen turbo combinatie te vervolmaken.
Buiten enkele HX80/82 modellen, zijn praktisch alle Caboturbo HX serie turbo’s uitgerust met turbinehuizen, voorzien van een dubbele inlaat opening en tussenschot in het turbinehuis.
Door het toepassen van een gescheiden inlaat in het turbinehuis van de turbo, wordt de uitlaatgas energie geoptimaliseerd, wat in een verbeterde motorprestatie resulteert bij lagere toerentallen en tevens een lagere uitlaatgas tegendruk.
Bij ouderwetse uitlaatspruitstukken werd dit nog niet toegepast. Om deze reden werden deze systemen een ‘druk uitlaat systeem’ genoemd. Alle moderne diesels hebben een gescheiden, zogenaamd ‘puls energie’ uitlaat systeem.
Het concept van moderne uitlaat systemen is, om de cilinders van elkaar te scheiden, welke invloed kunnen hebben op elkaars werking, om het maximale uit de ‘puls energie’ van de motor te halen.
In het geval van bijvoorbeeld een zes cilinder motor, zijn drie om drie cilinders van elkaar gescheiden en worden ook gescheiden in en door het turbinehuis van de turbo gevoerd, door middel van een in het turbinehuis doorlopend tussenschot.
Bij vier cilinder motoren worden bij moderne diesels, maar afhankelijk van de ontstekingsvolgorde, vaak al de eerste en vierde cilinder naar de ene turbine ingang geleid, de tweede en derde cilinder naar de andere poort.
Dit alles om interventie van stromingen tijdens klepoverlap te voorkomen, wat resulteert in een betere spoeling en dus rendement van de motor.
De turbine is bij uitzondering onderhevig aan een constante uitlaatdruk. Met het puls systeem en gescheiden turbinesecties kan sneller een hogere uitlaatdruk worden gerealiseerd. Door de verbeterde uitlaatdruk, zal ook het rendement van de turbine toenemen en het meest belangrijk, een kortere tijdsinterval indien een hoger uitlaatgas volume de turbine passeert.
Als resultaat van dit verbeterde gebruik van de uitlaatgas energie, zal ook de karakteristiek van compressor- en motorkoppel verbeteren, vooral bij lagere motor toerentallen.
Het is dus uitermate belangrijk, dat bij het zelf bouwen van een uitlaat- spruitstuk, of het maken van een verloopstuk van een standaard al gescheiden spruitstuk, maar naar een grotere turbo en flensmaat, het scheiden van de cilinders door middel van een tussenschot, tot aan de inlaatflens van de turbo volledig in stand wordt gehouden!