Hét adres voor uw performance turbochargers!
Header

Upgrade programma

Upgrade turbo’s voor diesel pickup’s en trucks

De hedendaagse dieselmotoren voldoen aan de hoogste normen wat betreft moderne techniek, met hoge vermogens, uitstekende berijdbaarheid en economisch brandstofverbruik.

Tot genoegen van de diesel liefhebber zijn ze om dezelfde reden tevens vrij gemakkelijk aan te passen voor nog meer vermogen en zijn er diverse opties, om aan uw wensen wat betreft nog hogere vermogen te voldoen. De turbo is in dit verband een essentieel onderdeel en de keuze voor de juiste turbo configuratie is dan bepalend, om aan uw specifieke vragen en behoeften voor meer vermogen te voldoen. 

   

Waarom zou ik een aangepaste Turbo voor mijn dieselmotor willen?

Betere trekkracht

Wellicht heeft u een pick-up of SUV gekocht om voor uw werk een aanhanger te trekken, of een boot naar het merengebied te brengen, dan wel om een paardentrailer te vervoeren. Het zal ongetwijfeld prettig zijn om vlot op snelheid te komen als u de ruimte heeft, of om de gang erin te houden in heuvelachtig terrein. Met de juiste turbo aanpassing kan dit veilig en efficiënt worden gerealiseerd.

   

Competitie gebruik

Meer en meer enthousiastelingen zijn er in geïnteresseerd om hun motoren om te bouwen voor wedstrijd gebruik. Sommigen alleen voor het weekeinde, om hun wagens gedurende de werkweek weer normaal te gebruiken. Terwijl weer anderen hun wagens uitsluitend voor wedstrijden willen gebruiken en dus niet meer voor normaal straatgebruik, maar puur afgestemd op de eisen van hun sport.

Meer rijplezier

Voor velen is het aanpassen van de motor voor hogere prestaties een manier om hun wagen een persoonlijk tintje te geven en wat meer plezier te beleven aan de dagelijkse rit. Het geeft toch voldoening door turbo aanpassing weer wat vaster in de stoel te worden gedrukt, als het verkeerslicht op groen springt en je jouw diesel even de sporen kunt geven.

Wat moet ik weten om een keuze te maken voor de juiste ‘upgrade’ turbo?

De hoogte van het vermogen welke een dieselmotor ontwikkelt wordt proportioneel bepaald door de hoeveelheid brandstof die in de cilinder kan worden ingespoten plus voldoende lucht (zuurstof) voor een complete verbranding.

Om rookvrij vermogen te leveren, heeft de motor ongeveer 18-22 maal meer lucht (massa) dan brandstof nodig. Dus het mag duidelijk zijn, dat als meer brandstof wordt ingespoten, er tevens meer lucht moet worden toegevoerd.

Bij de meeste turbodiesels heeft de standaard turbo enige overcapaciteit voor meer vermogen, maar als de turbo bij maximale luchtopbrengst (choke) buiten zijn rendementsgebied gaat draaien, zal de rotorsnelheid drastisch omhoog gaan, het compressor rendement dramatisch dalen en de temperatuur van de lucht welke de turbo verlaat snel en sterk stijgen.

Dit veroorzaakt een sneeuwbal effect , de hogere temperatuur van de ladingslucht geeft hogere temperaturen in het inlaatspruitstuk en dus ook hogere uitlaatgas temperaturen. Het lagere remdement betekent dat meer vermogen door de turbine moet worden gegenereerd om dezelfde turbodruk te maken.

Dit veroorzaakt op zijn beurt weer een hogere uitlaatgas tegendruk in het uitlaatspruitstuk van de motor. Dit is vaak het resultaat bij motoren die zijn gechiptuned (naar het hoogste vermogen) plus soms een aanpassing aan in- of uitlaatspruitstuk. Bij snel optrekken komt dan rook uit de pijp, omdat zowel de uitlaatgas temperaturen als de turbo snelheden in de gevarenzone komen, waar een bezorgde rijder het gaspedaal snel zal loslaten, om niet tegen een motorprobleem aan te lopen.

Met een ‘upgrade’ turbo, geconfigureerd om deze extra brandstof te complementeren, zal roken drastisch worden beperkt, zullen de uitlaatgas temperaturen weer onder controle zijn en het vermogen plus de hanteerbaarheid van de motor verbeterd worden. Als vermogens aanpassingen echt serieus worden, is een grotere turbo een must om de extra diesel te verbranden.

Om tot de beslissing te komen, wat de geschikte turbo is voor uw turbodiesel, dient u zich allereerst een goed idee te vormen, welke vermogenswinst u wenst te bereiken.

Omdat de grootte van de turbo bepalend is, hoeveel luchtvolume deze kan leveren en luchtvolume weer bepalend is voor vermogen, zal een realistisch vermogens idee ook bepalend zijn voor het maken van een juiste turbo keuze.

Heeft u zich een idee gevormd en wilt u meer weten? Neemt u dan contact op met Cabo Turbo met de volledige gegevens van zowel uw dieselmotor als huidige gemonteerde turbo, om de mogelijkheden te bespreken en de juiste keus te kunnen maken.