HX series Axiaallagers

Voor toepassingen, waar hoge turbodrukken worden gebruikt

Hierbij zijn zowel het ontwerp, als de kwaliteit van het axiaallager en -draagring uiterst belangrijk.

Bij hoge turbodrukken is het axiaallager onderhevig aan hoge belastingen, in het bijzonder bij het gebruik van een groter formaat compressorwielen. Dan dient het vermogen tot hoge belastbaarheid maximaal te zijn.

Diverse turbofabrikanten gebruiken nog conventionele 270 graden axiaallagers, waarbij een axiaallager draagring – zuigerveerbus combinatie als 1 onderdeel wordt toegepast.

In de praktijk is gebleken, dat deze 270 graden uitvoering minder geschikt is voor hoge turbodrukken en hoge axiale belastingen.

Om deze reden verkopen diverse tuning leveranciers ombouwsets met 360 graden axiaallagers en een ander type draagring, voor toepassingen waar hoge turbodrukken worden toegepast, om de conventionele axiaallager-secties, waar nog steeds een 270 graden axiaallager wordt toegepast, om te bouwen.

   
 270 graden 360 graden

                                                    Deze 360 graden axiaallager ombouwsets zijn duur en vaak moet ook nog een machinale bewerking worden toegepast, om deze te kunnen monteren.

De voordelen van een 360 graden axiaallager zijn, dat deze een volledige cirkel als smerend draagvlak hebben, grotere oliepoorten hebben t.o.v. de kleinere in de 270 graden uitvoering en een groter aantal en verbeterde smeervlakken en vulgroeven,  om de smeerolie op de plaatsen te brengen, waar dit het meest nodig is.

De volledige HX serie is ‘standaard’ uitgevoerd met 360 graden axiaallagers, dus het is een ingebouwd extra.

Ten overvloede installeren wij, waar nodig, een grotere diameter axiaallager draagring om de hoge belastbaarheid van het standaard 360 graden HX lager  zelfs nog te verbeteren.

Foto’s van HX serie axiaallagers: 

     
HX35/40 HX50/55 HX60 H3B HX82-HX80

 

 
HX60 grotere draagring
HX60 vervangt 4LGK
Garrett TA45/51 270 graden
  • In alle HX60 modellen wordt de standaard draagring vervangen door een   draagring van een grotere diameter, welke de hogere axiale belastingbaarheid verbetert.
  • In diverse modellen H3B turbo’s wordt nog een ouder model type 4LGK axiaallager toegepast. Deze worden ook gemodificeerd met een HX60 axiaallager en grotere diameter draagring. Enige machinale bewerking is nodig.
  • Garrett TA45/TA51 270 graden axiaallager.

    Let ook op het feit, dat de meeste 270 graden axiaallagers slechts 3 kleine draag- en smeervlakken hebben ten opzichte van 5 of 6 volle cirkel smeer/draagvlakken van de HX serie. Tevens zijn de HX olietoevoerkanalen in verhouding beduidend groter van diameter.


HX series ‘Linkse draad borgmoeren’ voor impellers

Tevens is nog vermeldenswaard, dat alle HX serie borgmoeren voor de compressorwielen voorzien zijn van ‘linkse’ draad.

Bij de oudere turbo types, waar rechtse draad borgmoeren werden toegepast, bestond vaak de neiging deze met een verhoogd aanhaalmoment vast te zetten, met het risico en soms het resultaat van deformatie van de axiaallager draagring en het verstoren van de juiste toleranties voor de dikte van de oliefilm tussen de diverse axiaallager onderdelen.

Extra aansnoeren van een linkse draad borgmoer is onnodig en dient volgens fabrieksspecificaties te geschieden.

 

Translate »