Hét adres voor uw performance turbochargers!
Header

Gebruikte materialen

Gebruikte materialen voor componenten an de HX serie

De gebruikte materialen voor moderne turbo’s en de HX serie in het bijzonder, worden voortdurend verder ontwikkeld, grondig getest en toegepast om te voldoen aan de vraag naar hogere turbodrukken en de daar uit voortvloeiende hogere temperaturen, als gevolg van de voortschrijdende emissie normen tot aan Euro/Tier 5 en 6.

Een prettige bijkomstigheid voor de ‘diesel performance’ markt is dat deze hier van kan profiteren en gebruik kan maken van de laatste ontwikkelingen op het gebied van verbetering van materialen, welke in de meest moderne turbo’s worden toegepast.

Een feit is, dat voor de turbofabrikant de keuze van materialen altijd een balans is tussen materiaalkosten en de behoefte aan  technische- en materiaal verbeteringen voor bepaalde moderne toepassingen, om het totaal pakket commercieel haalbaar te houden.

Onderstaand zult u enkele basisgegevens vinden betreffende de materialen, welke voor de hoofdcomponenten van de huidige HX serie worden gebruikt, zowel technische- als materiaal eigenschappen, plus mogelijke speciale opties als resultaat van de laatste ontwikkelingen op dit gebied.

Compressorhuizen 

Gebruikte materialen zijn diverse aluminium gietlegeringen, meestal zand gietwerk

Technische/materiaal eisen zijn: taaiheid om veiligheid te waarborgen en gemakkelijke machinale bewerkbaarheid

Compressoerwielen (Impellers)

 

 Gebruikte materialen zijn diverse aluminium gietlegeringen, gebruik van geavanceerde gietprocessen en toepassing van rubber vormen en gips mallen om de productie mogelijk te maken van wielen met achterover gebogen vanen  

Technische/materiaal eisen zijn: moeheid bestendig, behoud sterkte bij verhoogde temperaturen, bestand tegen structuur vervorming, corrosie bestendig. 

Voor toepassingen waar hoge turbodrukken worden bereikt kunnen de temperaturen de plastische vervorming grenzen van aluminium gietlegeringen te boven gaan, waar ‘billet’ compressorwielen

(machinaal bewerkt uit massief gesmeed aluminium) worden gebruikt,
indien model en inlaatdiameter beschikbaar zijn.

(voor complete informatie en vergelijkingen met aluminium gietlegeringen, zie hoofdstuk ‘Billet Compressorwielen’)

Lagerhuizen 

 

 

 
Gebruikt materiaal is grijs gietijzer, gegoten in schelp mallen om accurate positionering te waarborgen van lager- en zuigerveerboringen, buitenzijde schelpmal- of zandgietwerk. Bewerking door frezen, draaien, boren, tappen en honen. Ingewikkelde geometrische vormen.

Technische/materiaal eisen zijn: goede gietbaarheid, gemakkelijk te bewerken, materiaal stijfheid en thermische stabiliteit.

Lagermateriaal en Axiaallager componenten.

Zie hiervoor Centraal gedeelte in het hoofdstuk ‘Hoe werkt een turbo’, tevens het aparte hoofdstuk betreffende HX axiaallagers. 

 

Gebruikt materiaal voor het turbinewiel is een hoog nikkel gehalte superlegering (Inconel 713C) om hoge uitlaatgas temperaturen te kunnen verwerken (tot 760 graden Celsius bij standaard toepassingen en rond 1050 graden Celsius bij tractorpulling). Geavanceerd gietproces, wiel(vaan)profiel machinaal bewerkt. Frictie gelast aan een gesmede stalen as.

Technische/materiaal eisen zijn: moeheid bestendig, sterkte bij verhoogde temperaturen,  bestand tegen structuur vervorming, corrosie bestendig. 

 

 

Turbinewiel + As

 

Turbinehuizen

 

Gebruikte materialen zijn: grafiet gietijzer of hoog nikkel gehalte gietijzer.

Zandgietwerk, wiel profiel, passingen en flensen machinaal bewerkt, werktemperaturen als vermeld bij Turbinewiel+as.

Technische/materiaal eisen zijn: taaiheid om veiligheid te waarborgen,  gemakkelijke machinale bewerkbaarheid, sterkte bij verhoogde temperaturen, oxidatie bestendig.

 

 

Balanceren

(te uwer informatie, met ‘binnenwerk’ wordt het complete centrale gedeelte inclusief wielen bedoeld, dus de complete turbo zonder de eindhuizen)

Waarom moeten turbochargers worden gebalanceerd?

Alle machines die hoge toeren maken dienen te worden gebalanceerd tot de vereiste norm. In het geval van de turbo is dit altijd gedaan door het zorgvuldig balanceren van elk afzonderlijk rotor component, wat normaal gesproken een voldoende nivo van balansresultaat gaf voor grotere turbo’s.

De ‘diesel performance’ en Truck- en Tractorpulling turbo’s moet aan hogere eisen voldoen, wegens de hoge rotorsnelheden en vibraties bij toerentallen rond de maximaal toegestane toeren, welk maximum toerental per turbo model verschilt (zie HX programma voor deze informatie).

Om deze redenen dient de ‘performance turbo’ ook volgens aanzienlijk scherpere normen te worden gebalanceerd, wat niet kan worden bereikt met het balanceren van de individuele componenten alleen…

De oplossing voor dit probleem is een meer nauwkeurige balanceermethode, wat alleen kan worden bereikt, door het complete ‘binnenwerk’ te balanceren bij een rotorsnelheid en in een toerengebied, waar de grootste onbalans wordt gemeten.

Hiervoor wordt gebruik gemaakt van professionele balanceer apparatuur.