Met name de laatste jaren komen er regelmatig imitatie turboproducten op de markt, voornamelijk uit China en andere Aziatische landen, vaak via E-Bay verkoop, maar ook wel via andere ogenschijnlijk bonafide distributiekanalen.

De ervaring leert, dat de kwaliteit en dus levensduur van deze imitatieproducten duidelijk minder, in sommmige gevallen zelfs zeer sterk minder is in vergelijking met de producten van de originele turbofabrikant.

Het lijkt vaak aanlokkelijk, om een turbo aan te schaffen, welke er ogenschijnlijk hetzelfde uit ziet en past. Vooral als de prijs aanlokkelijk ‘lijkt’ ten opzichte van het originele product.

In de praktijk is duidelijk aangetoond, dat de kwaliteit en levensduur van deze imitatie producten overduidelijk inferieur is aan origineel. Ook diverse tests hebben dit aangetoond.

Bijgaand enige informatie van zowel Holset, als Garrett, twee van de grootste gerenommeerde turbofabrikanten ter wereld, betreffende dit onderwerp.

Insist on genuine Garrett

Insist on genuine Holset

Tevens een video van Holset met een vergelijkende ‘burst test’…

Voetnoot: In de video wordt er op gewezen dat men onder andere het typeplaatje goed moet onderscheiden. Het is duidelijk en begrijpelijk, dat deze aanwijzing niet opgaat voor ‘uit originele Holset componenten’ opgebouwde turbochargers voor Performance Applications!

Deze turbochargers zijn ‘naar keuze opgebouwd’ uit nieuwe originele Holset componenten en hebben dus ook geen Holset onderdeelnummer en/of typeplaatje. Deze componenten-turbochargers zijn niet verkrijgbaar bij Holset of via een Holset distributeur, maar worden door Cabo Turbo Technologies samengesteld.

Wel wordt te allen tijde een volledige type-aanduiding vastgelegd en aan de klant verstrekt, zodat bij later onderhoud, revisie of aanpassing de volledige specificatie van de componenten-turbo bekend is.

Een ongeveer gelijkluidend verhaal als over NAMAAK – IMITATIE gaat op bij het aanschaffen van een zogenaaamde ‘goede gebruikte turbo’.

Ten eerste weet men in de meeste gevallen niet wat men eigenlijk nodig heeft, plus ook nog eens niet wat men nu eigenlijk koopt!

Zelf word ik vaak benaderd met de vraag, die bijvoorbeeld luidt;

“Ik doe mee in de sportklasse.. ‘ze’ hadden gezegd dat ik dan een HX50 moest monteren.. en ik heb gehoord dat jij ook HX50’s levert.. heb je die nog..? En wat kost dat..?

Mijn antwoord is meestal… jawel hoor, maar.. ik weet nu dat je een Volkswagen zoekt.. maar wil je een Lupo? Golf? Passat? Of wat? Er zijn binnen dit HX50 model, maar dat geldt voor alle modellen, diverse varianten van compressorwielen, enkele verschillende turbinewielen en ook nog een serie onderscheidelijke turbinehuizen…! En uiteraard moet ik alle gegevens van je motor, brandstofpomp, motor aanpassingen enzovoort hebben, plus welke klasse en bij welke organisatie, enzovoort, enzovoort.

Reactie: Ooh.. ja.. da’s mooi shit dan.. dat wist ik niet..! nou.. ik zal het je dan maar vertellen.. ik had al een HX50 gevonden.. nou ja… gevonden.. op de sloop.. dat HX50 stond ook op het plaatje.. helemaal goed dus…maar.. die toert moeilijk op.. en houdt niet vast.. en is ook trouwens ook wel behoorlijk gammel op de lagers.. maar goed.. daarom bel ik nu ook.. ze zeiden.. moet je die maar eens bellen.. dus die turbo van mij kan dan kennelijk de oud ijzer bak in.. mooi zonde van m’n geld..!

Al verder pratend en vragend, blijkt dat men dan ook nog eens een fors bedrag heeft neergeteld voor een ‘onduidelijke gebruikte turbo’, vaak ruim meer dan de helft van de prijs van een ‘nieuwe – op maat voor de toepassing gemaakte turbo’.

Een turbo van de sloop kan als toevalstreffer soms goed uitpakken, als de configuratie bij toeval in de buurt komt.. maar bedenk wel.. deze hebben gewoonlijk al een lang arbeidzaam leven achter de rug.. anders lagen ze niet op de sloop.. en krijgen het dan in de sport nog eens flink te verduren, met de dubbele uitlaattemperatuur die ze gewend waren en navenant hogere turbodrukken.

Bovendien kan de turbo ogenschijnlijk wel in orde zijn en redelijk ronddraaien, maar je kunt er niet ‘in kijken’.. als deze van bijvoorbeeld een motor afkomt.. welke door lagerschade is overleden.. laat het zich raden hoe de turbo er aan toe kan zijn. Bovendien worden turbo’s op de sloop niet van motoren afgehaald.. als deze motoren nog goed draaiend zijn.. de sloperij kan moeilijk een draaiende motor zonder turbo verkopen..! Dus blijft er dan logischerwijs opzitten. Denk altijd goed na, waar je aan begint!

Soms geldt dit ook voor gebruikte turbo’s, welke ’te koop’ worden gezet. Ongeveer dezelfde opmerkingen. Je weet niet waarom de turbo verkocht wordt en daar kun je ook niet in kijken!

Opmerkingen als.. “slechts een paar wedstrijden mee gedraaid”.. zijn niet zo boeiend.. dan rijst uiteraard de zeer terechte vraag.. waarom is hij er dan nu af..? en te koop? Als daar geen plausibel.. of ‘slim’ antwoord op komt..? Uitkijken dan..!

Vaak zijn de vraagprijzen ook niet misselijk, in zulke gevallen is het verstandig, indien de configuratie bekend is, eerst even met me te checken, of deze überhaupt geschikt is. Tevens ben ik altijd bereid, indien toegestaan, de turbo te controleren, dat is bekend! Wil de verkoper dit niet, laat hem dan maar fijn waar hij is!

Duidelijk is.. dat sommige kopers geen enkel idee hebben…welke configuratie men koopt.. er wordt in hoofdzaak alleen naar ‘het model’ gekeken en weet men dus ook niet, of deze geschikt is voor het doel, wat men er mee voor ogen heeft!

Conclusies..? Imitatie..? van de sloop? of gebruikt..? Een (soms dure) gok in een loterij met veel nieten!

NIET VERSTANDIG..! Dus… “bij deze ventileer ik wat ouderwetse tegeltjes wijsheid…”

Translate »